Miljöpolicy
Vår verksamhet är att äga och förvalta fastigheter på ett långsiktigt ekonomiskt och miljömässigt hållbart sätt och att möjliggöra för våra hyresgäster att kunna leva och verka i en god miljö.
Fastigheternas huvudsakliga påverkan på miljön är genom uppvärmning, el- och vattenanvändning, men även genom underhåll och övrigt drift.
Fastigheterna skall verka för ett hållbart samhälle genom att:
- ha en effektiv användning av energi, vatten och andra naturresurser. Detta sker genom att fastigheten genomför kostnadseffektiva tekniska åtgärder och genom information till hyresgästerna om deras möjligheter att delta i miljöarbetet.
- välja uppvärmningsformer som medverkar till ett varaktigt samhälle. I dagsläget bedöms i Göteborg fjärrvärme vara det alternativ som bäst uppfyller denna målsättning.
- för våra hyresgäster möjliggöra och stimulera återanvändning och återvinning.
- i arbetet med drift och underhåll välja lösningar som både är långsiktigt effektiva och som minimerar miljöpåverkan på människor och natur.
- medverka till ansvarskänsla för miljön hos samtliga medarbetare och leverantörer och att i det dagliga arbetet hushålla med resurser.
- fortlöpande utbilda samtliga anställda i det aktiva miljöarbetet.
- se myndigheter och kunders krav på miljöarbete som lägsta ambitionsnivå.
- ha en öppenhet i miljöfrågor samt arbeta för en bättre miljö genom ständiga förbättringar inom vårt verksamhetsområde.
Policy för likabehandling
Vår verksamhet är att äga och förvalta fastigheter på ett långsiktigt ekonomiskt och miljömässigt hållbart sätt och att möjliggöra för våra hyresgäster att kunna leva och verka i en god miljö.
Efter fastigheternas tekniska förutsättningar skall detta gälla för alla kategorier hyresgäster utan särbehandling beroende på kön, ålder, sexuell läggning, funktionshinder, etnisk tillhörighet, religion eller trosuppfattning.
Fastigheterna skall verka för lika behandling av hyresgästerna genom att:
- vid uthyrning inte särbehandla någon individ, beroende på orsakerna ovan, utan endast ta hänsyn till hyresgästens förmåga att leva upp till kraven i hyresavtalet och hyreslagen.
- inte ha regler eller rutiner som hindrar lika behandling av hyresgästerna
- inte för någon grupp tillämpa positiv särbehandling
- informera samtliga anställda och leverantörer/konsulter om vikten av lika behandling av hyresgästerna
- se myndigheter och kunders krav som en lägsta ambitionsnivå
- ha en öppenhet i frågeställningarna och arbeta för likabehandling genom ständiga förbättringar